چشم‌انداز صنعت نیشکر روشن و امیدوارکننده است

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری با اشاره به اینکه برنامه‌ای سه ساله برای بازسازی هفت تپه تدوین شده است، تاکید کرد: بر اساس طرح تدوینی سه ساله، کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به عنوان هشتمین طرح توسعه نیشکر به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال می رسد.

وی افزود: بازسازی کارخانه و اصلاح شبکه آبیاری و زهکشی نیشکر هفت تپه برای افزایش راندمان در برنامه‌ای سه تا چهار ساله در دستور کار قرار گرفته تا این شرکت بار دیگر به روزهای اوج تولید دست یابد.

ورود نیشکر به بازار سرمایه در حال عملیاتی است

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود از عرضه سهام این شرکت در بورس در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: پیش‌نیازهای مورد نیاز برای ورود به بازار سرمایه صورت گرفته و هماهنگی لازم با شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات و سایر سهامداران انجام شده است.

ایجاد تحول در سه حوزه محیط زیست، اشتغال و تولید

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اجرایی شدن طرح شورورزی را از دیگر برنامه‌های این شرکت برای ایجاد تحول در سه حوزه محیط زیست، اشتغال و تولید عنوان کرد و گفت: طرح شورورزی و استفاده از زهاب نیشکر برای کنترل کانون‌های ریزگرد، مساحتی بالغ بر ۳۵ هزار هکتار از جنوب منطقه جفیر تا شمال خرمشهر شامل می شود.

به گفته ناصری، شرکت توسعه نیشکر در طرح شورورزی به دنبال آن است تا علاوه بر تثبیت کانون‌های ریزگرد از آن‌ها برای تولید محصولات کشاورزی و توسعه صنایع پایین دستی نیز استفاده کند.

وی استفاده مجدد از زهاب نیشکر برای پرورش ماهی و میگو، کاشت نخل، کشت چغندر، گندم و جو و پنبه را از دیگر گام‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: این طرح ضمن حفظ منابع آبی و توجه به محیط زیست، خودکفایی و بهره وری در تولیدات محصولات آبی و کشاورزی را به دنبال دارد و باعث رونق زراعت چوب در منطقه خواهد شد.

 ایجاد ارزش افزوده در صنعت نیشکر با صنایع جانبی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه صنایع پایین دستی پتانسلی عظیم برای رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه محسوب می شود، تاکید کرد: با تکمیل و راه‌اندازی صنایع جانبی، ضمن ایجاد ارزش افزوده در صنعت نیشکر، رشد و شکوفایی در دو حوزه تولید و اشتغال نیز ایجاد می شود و کشور در مسیر خودکفایی قرار می گیرد.

ناصری خط تولید ام.دی.اف کشت و صنعت امیرکبیر و کارخانه کاغذ سلمان فارسی را دو طرح اساسی در صنایع پایین دستی نیشکر برشمرد و افزود: با احداث این دو کارخانه علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ارزش افزوده قابل توجهی به دلیل مصرف باگاس نیشکر ایجاد خواهد شد و با تولید دو محصول بسیار مهم، از نابودی بخش زیادی از جنگل‌های کشور جلوگیری شده و تاثیر زیست محیطی قابل توجهی ایجاد می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خط تولید ام.دی.اف و کارخانه بزرگ ۲۴۰ هزار تنی تولید کاغذ در شرف تکمیل است و طبق برنامه زمان بندی شده به بهره برداری خواهد رسید.

نقش مهم صنعت نیشکر در عرصه استانی و ملی

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و جایگاه مهم صنعت نیشکر در خوزستان اشاره کرد و گفت: از مجموع بالغ بر ۱۴ میلیون تن محصولات زراعی و باغی استان خوزستان که باعث شده این استان در صدر تولید کنندگان کشاورزی کشور قرار بگیرد، بیش از ۷ میلیون تن آن نیشکر است.

وی افزود: نیشکر به تنهایی نیمی از محصولات زراعی استان را تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر صنعت نیشکر استان در مجموع نیمی از شکر تولیدی کشور را نیز تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: تولید شکر سفید با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن، شکر طعم دار، شکر ساشه، شکر پودری و شکر مایع با ظرفیت ۶۰ تن، شکر قهوه‌ای با ظرفیت ۷۵۰۰ تن، شکر دارویی با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن، خوراک دام با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، ام.دی.اف با ظرفیت تولید ۱۳۲ هزار متر مکعب در سال از جمله ظرفیت‌های تولیدی این شرکت است.

وی در ادامه در ادامه به دیگر ظرفیت‌های تولیدی این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: الکل طبی با ظرفیت تولید ۳۳ میلیون لیتر، خمیرمایه با  ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن در سال و گاز بیو دی اکسید کربن با  ظرفیت خالص سازی ۱۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت  در کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر تولید می شوند.

خانواده ای به وسعت  ۱۰۰ هزار نفر در خوزستان

اشتغال از دیگر موضوعاتی است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر بدان اشاره کرد. به گفته او، این شرکت دارای خانواده ای به وسعت  ۱۰۰ هزار نفر در خوزستان است و توانسته با ایجاد اشتغالی بالغ بر ۱۷ هزار نفر به صورت مستقیم و ۵ تا ۶ هزار نفر به صورت فصلی، در تامین معیشت تعداد زیادی از مردم استان نقش داشته باشد.

ناصری بیان داشت: اشتغال پایدار در واحدهای توسعه نیشکر در سایه تولید پایدار محقق می شود و تمام تلاش ما این است که با تولیدی پایدار، بتوانیم امنیت شغلی را ایجاد کنیم.

توجه به محیط زیست، نوآوری و خلاقیت در صنعت

وی توجه به محیط زیست و نوآوری و خلاقیت در صنعت را دو رویکرد شرکت توسعه نیشکر عنوان کرد و اظهار داشت: نوآوری و خلاقیت در صنعت نیشکر در خدمت اهداف محیط زیستی این شرکت است و در همین زمینه به منظور افزایش برداشت سبز، با تکیه بر توان و علم داخل، دستگاهای دروگر نیشکر (هاروستر) ساخته شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر،  گام های محیط زیستی این شرکت صرفا به برداشت سبز مزارع نیشکر محدود نمی شود بلکه گستره ای از تصفیه خانه های صنعتی و کارخانه های جدید را در بر می گیرد و دریافت عنوان صنعت سبز کشور از سوی سازمان محیط زیست نیز حاکی از رویکرد محیط زیستی این شرکت است.

ناصری ادامه داد: گازسوز کردن کوره های بخار و راه اندازی کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن را از اقدامات مهم محیط زیستی شرکت توسعه نیشکر در کنار درختکاری، توسعه فضای سبز و … است.

برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن شکر

برنامه‌ریزی برای رسیدن به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن شکر، موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این مصاحبه به آن اشاره کرد.

ناصری گفت: هر یک از کشت و صنعت‌های هفتگانه توسعه نیشکر ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال را داراست که با احتساب پیوستن کشت و صنعت هفت تپه به هفت طرح، در یک برنامه ریزی سه ساله، ظرفیت تولیدی شکر به ۸۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

وی افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن بود که این میزان در دو سال اخیر به ۱.۴ میلیون تن در سال کاهش یافته است و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تولید ۸۰۰ هزار تن شکر سفید، می تواند حدود ۵۷ درصد شکر مورد نیاز را تامین نماید.

پیش بینی تولید  ۶۳۰ هزار تن شکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از پیش بینی تولید  ۶۳۰ هزار تن شکر خبر داد و گفت: با مدیریت انجام‌شده در بحث مسائل آب، توانستیم بهار و تابستان سخت و کم‌آب امسال را پشت سر بگذاریم هرچند که کاهش حجم آورد رودخانه‌ها باعث افزایش شوری آب مورد نیاز برای کشت نیشکر شد.

ناصری افزایش شوری آب و کاهش آورد منابع آبی را از جمله دلایل نرسیدن به ظرفیت ۷۰۰ هزار تن شکر در سال زراعی جاری عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل شوری و مشکلاتی که در بحث تأمین آب وجود داشت، در بیشتر کشت و صنعت‌ها بخصوص در نیشکر دهخدا با نقصان و کاهش شدید محصول مواجه شدیم.

وی افزود: کسری شکر مورد نیاز از شرکت بازرگانی دولتی یا خرید از خارج تهیه و تامین می شود و شکر خام وارداتی در کارخانه تصفیه شکر، به شکر سفید تبدیل می شود.

مدیریت منابع آبی در شرکت توسعه نیشکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بخش دیگری از سخنان خود، مدیریت منابع آب برای مقابله با تبعات خشکسالی را دستاورد مهم این شرکت برای پایداری تولید برشمرد و تاکید کرد: با وجود خشکسالی و کم آبی بی‌سابقه در سال جاری با مدیریت آبیاری مزارع و استفاده از شیوه های نوین آبیاری، ۸۷ تا ۹۰ درصد رشد مورد انتظار گیاه نیشکر محقق شده است.

ناصری بازچرخانی زهاب نیشکر، آبیاری یک در میان جویچه‌ای و سیستم‌های نوین آبیاری را از روش‌های این شرکت در مصرف بهینه آب در تابستان امسال عنوان کرد و گفت: راندمان آبیاری در توسعه نیشکر ۵۵ درصد است که بهترین راندمان آبیاری محسوب می‌شود.

برنامه ریزی برای راه‌اندازی کارخانه تولید روغن

موضوع محصولات غیرنیشکری از دیگر بخش‌های این مصاحبه بود که دکتر ناصری با تاکید بر کشت کلزا، گندم و چغندر در زمین های آیشی کشت و صنعت‌های نیشکری، از حمایت این شرکت از کشت های استراتژیک در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

وی افزود: با توجه به کشت کلزا در کشت و صنعت‌های نیشکری، در صورت موافقت صاحبان سهام، صنعت توسعه نیشکر ظرفیت و پتانسیل لازم برای راه اندازی کارخانه تولید روغن را دارد.

ضرورت تعیین تکلیف و بازگشت صنایع جانبی به هفت‌تپه

ناصری در ادامه سخنان خود به مشکلات و مسائل نیشکر هفت‌تپه اشاره کرد و خواستار همراهی همه مسئولین در برطرف شدن کامل مشکلات این شرکت شد.

به گفته او، فرصت های سرمایه گذاری متعدد در نیشکر هفت تپه وجود دارد که با بازسازی و بازکشت به روزهای اوج، می‌توان این شرکت را به سوددهی بالایی رساند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با برشمردن صنایع جانبی نیشکر هفت‌تپه، گفت: خوراک دام، تولید الکل طبی، کارخانه تولید رب گوجه و کارخانه تولید ام.دی.اف  از صنایع جانبی هفت تپه است که هنوز وضعیت‌شان مشخص نشده و به دنبال این هستیم تا بر اساس اسناد و مدارک موجود، این شرکت ها به هفت‌تپه بازگردانده شوند.

ناصری با بیان سوءمدیریت‌های گذشته در هفت‌تپه تاکید کرد که این شرکت به دلیل سوء‌مدیریت‌ها در چند سال گذشته وضعیت نامناسبی نداشت اما امروز پس از واگذاری به شرکت توسعه نیشکر، همه حقوق‌های معوقه پرداخت شده و این شرکت بر روی ریل بازسازی قرار گرفته است.

به گفته او، نیشکر هفت‌تپه بهترین کشت و صنعت نیشکری ایران بود که به دلیل مختلف از جمله واگذاری نادرست به بخش خصوصی در سال ۹۴ به حاشیه رانده شد اما با درایت قوه قضاییه، دولت و مجلس به ریل واقعی خود برگشته و هم اکنون پس از تسویه حقوق‌های معوقه و بروز شدن حقوق ها، به امور رفاهی کارگران نیز توجه شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان داشت: از هفت هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر هفت تپه به دلیل سوء مدیریت و خشکسالی فقط سه الی چهار هزار هکتار قابل برداشت است که پیش بینی می شود از این میزان برداشت نیشکر، ۳۰ هزار تن شکر تولید شود.

رضایتمندی مردم به عنوان ذینفعان

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود، رضایتمندی ذینفعان اهم از سهامداران، کارکنان، پرسنل شرکت و مردم منطقه  را به عنوان نقطه هدف و غایی مورد توجه شرکت توسعه نیشکر دانست و اظهار داشت: در راستای افزایش این رضایمندی ها عمل به مسئولیت های اجتماعی خود را با جدیت دنبال کردیم.

وی افزود: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هیچگاه مردم، روستاییان و افراد مناطق محروم و ساکن در اطراف طرح های نیشکری را در هنگام بروز مصائب و مشکلات تنها نگذاشته و خدمت به آنان را چون گوهری گرانقدر بر تارک پیشانی خود ارج دانسته و به آن عمل کرده که فداکاری های مردان توسعه نیشکر در رفع مشکلات پیش آمده در سیلاب گواهی راستین بر این ادعاست.

ساخت ۱۲ مدرسه  و تجهیز و بازسازی بیش از ۵۰ مدرسه در روستاها و شهرهای  مجاور طرح های نیشکری، احداث پل بر روی رودخانه کارون و در حد فاصل بین اهواز و خرمشهر، توسعه و گسترش راه های ارتباطی روستایی و کمک به رفع مشکلات زیر ساختی، اعزام تیم های پزشکی و درمان رایگان روستاییان، کمک و تکریم بیش از ۸۰۰ ایتام به صورت مستمر و ماهیانه و پایش پزشکی و درمان روستاییان دارای بیماری خاص بخشی از اقدامات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از دیگر مواردی است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به عنوان بخشی از مسئولیت های اجتماعی این شرکت نام برد.

ضرورت حمایت دولت از صنعت نیشکر

ناصری در ادامه با اشاره به ضرورت تداوم حمایت دولت از صنعت نیشکر بیان داشت که حمایت‌های دولت باید تسهیل کننده باشد و متاسفانه در دوره‌های گذشته نه تنها حمایتی صورت نگرفت بلکه حتی خسارت ناشی از سیلاب نیز به این شرکت پرداخت نشد.

در سیل بهار ۹۸ بیش از پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به مزارع نیشکر وارد شد که بنا به پیشنهاد مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دولت این مبلغ را در فرآیند واگذاری کامل هفت‌تپه به توسعه نیشکر تهاتر نماید.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پایان سخنان خود به طرح و اقداماتی نظیر شکرستان فارابی، کاشت ۴ میلیون نهال در کشت و صنعت ها، تولید و توزیع برق به شبکه سراسری، کاشت واریته های مقاوم به کم آبی، همکاری برای مقابله با کرونا در مناطق پیرامونی و … اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت درزمینه تولید، اشتغال، عمل به مسئولیت های اجتماعی، تحقیق و نوآوری و … دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

عملیات اجرایی واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴ هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.

واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی، امام خمینی، دهخدا، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی به تنهایی حدود ۴۰ درصد شکر کشور را تولید می‌کنند که با پیوستن نیشکر هفت تپه به این شرکت و بازسازی آن، این رقم به حدود ۵۷ درصد خواهد رسید.

شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شرکت ایمن ترابر، شرکت آبان بسپار توسعه، شرکت لوح سبز جنوب، شرکت خمیرمایه و الکل رازی، شرکت تهیه و تولید خوراک دام شعیبیه، شرکت راصد صنعت توسعه، شرکت سدادفام نیشکر و موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر و صنایع جانبی خوزستان از شرکت های زیرمجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.